• Opłaty online
  • Mapa strony
  • Tłumacz języka migowego
  • BiP

Niezbędne informacje

Godziny pracy urzędu
poniedziałek - 7:00 - 16:00
wtorek, środa, czwartek - 7:00 - 15:00
piątek - 7:00 - 14:00
ul. Jana III Sobieskiego 5
47-440 Nędza
tel.
32 410 20 18
32 410 23 99
fax
32 410 20 04

Nowe zasady wycinki drzew

21 Czerwiec 2017
kategoria:
Aktualności
 fot. A.Cieślukowska

17 czerwca w życie weszła nowelizacja ustawy o ochronie przyrody. Wraz z nią zmieniają się przepisy dotyczące wycinki drzew prowadzonej przez osoby fizyczne. W ich myśl konieczne będzie zgłoszenie zamiaru wycinki do urzędu gminy.

Bez zezwolenia możemy wyciąć drzewa, których obwód pnia na wysokości 5 cm nie przekracza:
– 80 cm w przypadku topoli, wierzb, klonu jesionolistnego, klonu srebrzystego,
– 65 cm w przypadku kasztanowca zwyczajnego, robinii akacjowej oraz platanu klonolistnego,
– 50 cm w przypadku pozostałych gatunków drzew.

Nie dotyczy to drzew owocowych, z wyłączeniem rosnących na terenie nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków lub na terenach zieleni publicznej.

Osoby fizyczne usuwające drzewa na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej do tej pory mogły to robić według uznania. Od 17 czerwca muszą złożyć wcześniej informację w urzędzie. Takie zgłoszenie zawierać ma: imię i nazwisko, oznaczenie nieruchomości, z której drzewo ma być usunięte, oraz rysunek albo mapę określającą usytuowanie drzewa. Zgłoszenia może dokonać jedynie właściciel nieruchomości. Po otrzymaniu zgłoszenia urzędnik z gminy w ciągu 21 dni dokona oględzin drzew. Następnie
w ciągu 14 dni organ ma możliwość wydania sprzeciwu.

Uwaga:
•    Zmiana ustawy nie przewiduje żadnych przepisów przejściowych, obowiązują więc przepisy aktualne na dzień orzekania. Wnioski złożone przed 17 czerwca, niezakończone do tego dnia decyzją, będą więc rozpatrywane w oparciu o nowe przepisy.
•    Nieruchomości, z których zostaną usunięte drzewa na podstawie zgłoszenia, objęte są pięcioletnią karencją przed występowaniem z wnioskiem o pozwolenie na budowę. Jeżeli taki wniosek wpłynie do organu w tym okresie, a inwestycja będzie realizowana na części, z której usunięto drzewo, oraz będzie miała związek z prowadzeniem działalności gospodarczej, na właściciela zostanie nałożona opłata administracyjna za usunięcie drzew. Podstawą wymiaru opłaty będą obwody pni ustalone podczas oględzin przez pracownika urzędu.
•    Urząd może wnieść sprzeciw wobec zamiaru usunięcia zgłaszanych drzew w ciągu
14 dni od oględzin. Za datę wniesienia sprzeciwu uznaje się datę nadania przesyłki przez urząd. Nie jest to tożsame z datą doręczenia stronie. Należy szczególnie uważać w okresie skumulowanych dni wolnych od pracy, gdzie dostarczenie przesyłki przez operatora pocztowego z reguły trwa dłużej niż zazwyczaj. Aby uniknąć wątpliwości i ewentualnych konsekwencji, zalecamy kontakt z urzędem gminy.  
•    W przypadku nieruchomości wpisanych do rejestru zabytków, kompetencje do wydawania decyzji na usuwanie drzew oraz obsługi zgłoszeń zamiaru wycięcia drzewa należą do Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.

Usunięcie drzewa bez dokonania zgłoszenia lub przed upływem terminu, w jakim Wójt Gminy może wnieść sprzeciw, lub pomimo sprzeciwu Wójta Gminy oraz bez wymaganego zezwolenia, w przypadkach gdy jest ono wymagane obarczone jest administracyjną karą pieniężną! Zarówno wysokość kar, jak i wysokość opłat za usunięcie drzewa zostanie ustalona przez Ministra Środowiska.

do góry